Vælg en side
Omø hjemmeskole
af Louise Høst
Udgivet 27. marts 2020

#%&%#¤&¤!!! Knap to uger med hjemmeskole. Og det fortsætter til efter påske….

Mummy and daddy need a drink!

Det er seriøst udmattende at køre fuldtidsjob via hjemmearbejdspladsen med vægtilvægmøder over computeren og samtidig være støttelærer. Den situation er ikke spor unik. Det er virkeligheden for rigtig mange midlertidigt hjemmearbejdende familier i denne tid. Og her er vi endda heldige, at HverdagsRolf har bedre mulighed for at sætte sine byggeaktiviteter på gården på pause. Men desuagtet så er vi ikke lærere, og vores pædagogiske og didaktiske faglighed er ja… usleben.

Efter snart to uger med hjemmeskole må vi konstatere, at både børn og voksne savner hverdagen. Alle har brug for struktur, så det forsøger vi at skabe. Morgenlæs fra 8.30-9, så dansk. Frikvarter på trampolinen. Så sprog eller matematik. Lang frokostpause og praktiske fag for resten.

Tre gange om ugen har morfar (pensioneret tysklærer) i Nørresundby tysk med Silke og fætter Gustav og kusine Kamma fra Thurø via Whatsapp. Dødsmart. Mormor har tilsvarende højtlæsning med Wilfred og kusine Inge fra Thurø. Det er genialt. Ikke mindst for forældrene.

Hvad har børnene lært?

  • At plukke en gås – en særdeles nyttig færdighed, når flere naboer er ved at regulere gæs (det hedder det, når landmanden får tilladelse til at skyde nogle gæs, fordi de kører seriøs binge eating på markerne). Det gav også anledning til en snak om fois gras, da Wilfred spurgte om, man kunne lave leverpostej af gåseleveren. Og til en snak om, hvordan man laver lækre puder og dyner af gåsedun.
  • At klappe, trampe og synge i forskellige taktarter – HverdagsRolf er særdeles musikalsk.
  • At lægge kartofler, køre møg på bedene og fjerne gammel halm fra høloftet – vi har kørt en slags tema, der hedder ”at lære værdien af hårdt arbejde”.
  • At udregne rumfang på traktorens vogn og sluf, og at regne ud, hvor mange fliser der skal bruges til at lave en strigleplads foran striglebommen.
  • At halvere en opskrift på syltede rødbeder for derefter at gennemføre projekt syltede rødbeder.
  • At fordoble en pandekageopskrift for derefter at gennemføre projekt pandekager.
  • At lave pyramidebål.
  • At fotografere og identificere en række almindelige forårsblomster og lave en powerpoint-præsentation med de smukke sager.
  • At lave flødekarameller.
  • At montere et fuglehus.

Læringsmål for næste uge

Vi lagde ambitiøst ud! Surrogatlærerne har evalueret den første tid og elevernes performance og motivation. På den baggrund er vi i lærerkollegiet blevet enige om, at læringsmålet for den kommende uge er excellence inden for computerspil og netflix…..

PS: Tak til regering og myndigheder for at håndtere denne krise dybt seriøst!

PPS: Hvis lærerne på Omø skole læser med, så skal vi nok nå lektierne fra skolen i tillæg til computerspil og netflix;-)

 

Læs mere om Omø på Omø-net

6 Kommentarer

  1. Ywonne

    Hvor er det godt skrevet👍😊
    Dejligt de får så mange praktiske kompetencer og at de er motiverede for det😘
    Sværere at få vores 15 og 17 årige væk fra skærmen😔Det kræver megen vedholdenhed og en stor portion stædighed💪😅
    Ha det godt derovre🌞
    Vi glæder os til at se jer igen❤️

    Svar
    • Louise Høst

      Tak:-) Og vi glæder os også sådan til at se jer igen:-)

      Svar
  2. Søren Thuesen

    Hvor er det bare godt! Respekt.

    Svar
    • Rolf Auhagen

      Tak:-)

      Svar
  3. Ane

    Jeg er vild med, at rødbederne halveres, imens pandekagerne fordobles. Klog coronastrategi. Kram til jer alle. Og tak for tanken.

    Svar
    • Rolf Auhagen

      Velbekomme:-) Sidste nye tiltag for Wilfred er at øve tabeller på trampolinen. Tallene skal siges på et hop og målet er at sige hele tabellen uden mellemhop.

      Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kategorier

Arkiv