Vælg en side
En tur sydpå
af Louise Høst
Udgivet 29. juli 2020

Vores staycation på Omø synger på sidste ferieuge. Men som en rejselysten flåde har også vi villet på farten. Og den danske sommer har vejrmæssigt gjort det mere end oplagt at tage sydpå. Så i går tog vi ganske enkelt en spontantur sydpå. Vores gård ligger næsten helt oppe på nordspidsen af Omø, men vi pakkede resolut vores habengut og tog på telttur næsten helt nede ved Omøs sydligste spids. Anslået tilbagelagde vi knap 2,5 kilometer med ladcyklen fuld af snobrødspinde og soveposer (og Rolf tøffende bagefter i bil, fordi der skal uforholdsmæssig meget bagage med på sådan en spontantur) og ankom forblæste og forpustede til en helt anden verden.

Vi havde fået lov at slå lejr på ø-lejrpladsen, som i dette coronaår måtte undvære det sædvanlige rykind af glade ø-lejrdeltagere. Helt dernede i det sydøstlige hjørne af Omø ser verden helt anderledes ud. Vi plejer at se solnedgang over Storebælt med den majestætiske bro tydeligt aftegnet i horisonten. Her til morgen stod den i stedet på solopgang over Smålandshavet.

I telt…

Familiens yngste er spejder, og hans glæde ved friluftsliv smitter af. Selvom jeg i mange år har proklameret, at jeg er ”for rig og for gammel til at sove i telt”, så er der sgu noget over at sove med vindens susen og bølgernes brusen som lydtæppe. Formuleringen om ”For rig og for gammel…”er i øvrigt tyvstjålet fra Pia Gjellerup, som engang skulle på cykelferie med blandt andet Ole Stavad. Da jeg – som dengang var ung studentermedarbejder på Christiansborg – spurgte, om de skulle sove i telt, svarede hun stilsikkert som altid, at det var hun da både for rig og for gammel til:-) Hun har i øvrigt senere fortalt, at hun havde den skønne formulering fra en læge… Hermed givet videre.

Vores yngste fik et nyt smart telt i fødselsdagsgave og det blev slået op 10 meter fra vandkanten og udgjorde (sammen med mit gamle telt) nattens logi. Efter nattens udskejelser kan jeg i øvrigt konstatere, at det ikke er telt som sådan, der er problemet. Men jøsses hvor man ligger dårligt på sådan nogle tynde liggeunderlag. Jeg er klart i målgruppen for noget bedre grej! Eller ligefrem ”glamping”. Så tror jeg såmænd, at jeg er klar til en hel del flere nætter i naturen.

Forplejning

Rolf er bålentusiast og skal ikke bruge mange undskyldninger for at tænde bål og stirre ind i flammerne. Så vores forplejningsset-up tog udgangspunkt i bål.

Jeg vælger gerne rejsedestination efter muligheden for at spise godt. Det kan ikke nægtes, at der ikke er nogen Michelinstjerner på Omøs sydspids. Men bålmad i form af grønkålssuppe, snobrød og ristede skumfiduser kan nu også noget.

Da jeg vågnede i morges (meget tidligt) til bølgeskvulp og fuglefløjt var HverdagsRolf allerede stået op og havde tændt bål og sat vand over. Så jeg behøvede kun at slæbe underlag og sovepose ud af teltet for at kunne nyde morgenkaffe og solopgang på ”sengen”.  Børnene nød også luksusmorgentid under en dyne på stranden. Og efter affodring med havregrød og the hoppede den store tilmed i havet.

Ude godt…

Fysisk var rejsen vel nok til at overse, men mentalt har vi været langt væk. Jeg havde end ikke den ellers allestedsnærværende telefon med. Det mest actionprægede indslag på turen var, at jeg fik utrolig våde sko, da en insisterende bølge forstyrrede mit forsøg på at hente vand til at skylle en gryde. Ikke desto mindre kan sådan en lille tur godt tilfredsstille behovet for at komme på tur.

Nu er vi vel hjemme igen efter rejsen. Jeg sidder her på nordspidsen af øen og kigger ud mod Storebælt i vest, hvor blæsten pisker skumtoppe og kitesurfernes drager stryger forbi i fuld fart. Der er kaffe på kanden og strikketøj på pindene, og jeg glæder mig over, at vi nåede tilbage til Skovgaarden før dagens syndflod af et regnvejr satte ind.